Ekonomisk plan för BRF:en – rätt sätt och fel sätt

Planerar ni att upprätta en ekonomisk plan för er BRF? Bra, det är absolut nödvändigt. Läs vidare för att ta reda på i detalj hur ni framgångsrikt gör detta.

Det finns rätt sätt och fel sätt att skapa en ekonomisk plan för BRF:en. Det sämsta sättet är att inte göra en alls, för då får ni inte ens tillstånd att köra igång er verksamhet.

Dåligt är det också att slarva och basera era siffror på önskningar och glädjekalkyler. Allt sådant kommer förr eller senare och biter er i svansen. Antingen genom att ni inte får den ekonomiska planen godkänd, eller att verksamheten börjar gå sämre och sämre.

Absolut bästa sättet är att ta hjälp med upprättandet så att ni garanterar god verksamhet samt att Boverkets intygsgivare släpper igenom planen och ger er grönt ljus att köra igång och starta verksamheten med er BRF.

Hela listan som måste finnas med när man skapar ekonomisk plan för en BRF

  1. Firmanamn.
  2. Registreringsnummer
  3. Fastighetsbeskrivning
  4. Inflyttnings- och upplåtelsedatum
  5. Fastighetskostnader
  6. Underhålls- och tillbyggnadskostnader
  7. Övriga verksamhetskostnader
  8. Finansieringsplan
  9. Löpande kostnader samt intäkter
  10. Driftkostnader ej inkluderade i bostadsrättsinnehavarens årsavgift

Denna lista är lång och inte ens det minsta detaljerad. Den kan skrämma vem som helst som inte har järnkoll på läget och vet med sig att man kan skriva en ekonomisk plan som övertygar en intygsgivare från Boverket. Om ni inte har den kompetensen i er förening så kanske det kan vara en god idé att anlita en advokatfirma som har det.